Dönüş–Return

Regia | Director Valeria Mazzucchi

Fotografia | Photography Ali Taylan

Montaggio | Editing Emmanuele Delrio

Produzione | Production Berta Film, distributor and executive producer

 

Italia, 2017, 50’, francese, turco e curdo con sottotitoli in inglese e italiano|

French, Turkish and Kurdish with English and Italian subtitles

 

Jérôme Bastion è un corrispondente di Radio France Internationale (RFI) in Turchia. Ha vissuto per 20 anni a Istanbul, diventando un punto di riferimento per il pubblico della radio di lingua francese nel mondo. Una voce a favore dei diritti civili e della libertà di parola, Jérôme ha visto con i suoi occhi la Turchia di Erdoğan ritornare in uno stato di violenza e di privazione della libertà, una situazione che gli ricorda lo status quo di quando è arrivato in Turchia. Dönüş–Return segue la vita di Jérôme nelle sue ultime settimane a Istanbul, prima di prendere la decisione dolorosa di lasciare la Turchia dopole elezioni generali nel novembre del 2015. Jérôme commenta l’elezione e prevede gli eventi successivi in Turchia. Dönüş–Return è un documentario di attualità incentrata sui personaggi che approfondisce il declino in atto della Turchia di Erdoğan verso uno stato autoritario e antidemocratico, dove l’opposizione, i diritti civili e la libertà di parola sono fortemente e violentemente oppressi.

Dönüş-Retour teaser from Valeria Mazzucchi on Vimeo.

Jérôme Bastion is a correspondent for Radio France Internationale (RFI) in Turkey. He has lived for 20 years in Istanbul, becoming a reference for the French speaking radio audiences in world. As a voice for civil rights and freedom of speech, Jérôme has witnessed Erdoğan’s Turkey returning into the state of violence and deprivation of freedoms, a situation that reminds him of the status quo when he first arrived in Turkey. Dönüş–Return follows the life of Jérôme in his last weeks in Istanbul, before his distressful decision to leave Turkey after the Turkish general election of November 2015. Jérôme comments on the election and forthcoming events in Turkey: “This is war. The cover is closing”

Dönüş–Return is a character-driven current affairs documentary that deepens the ongoing decline of Erdoğan’s Turkey towards an authoritarian and undemocratic state, where opposition, civil rights and freedom of speech are strongly and violently oppressed.

 

 

Salva